Do zestawienia trafiło 19 największych miast, które zostały podzielone na dwie grupy pod względem liczby ludności. Wśród ośrodków powyżej 300 tys. mieszkańców najlepszy okazał się Lublin, który wyprzedził o zaledwie kilka punktów Szczecin i Bydgoszcz. W drugiej grupie porównywaliśmy miasta z liczbą mieszkańców do 300 tys. i tam przeciwników zdeklasowały Kielce. Na podium znalazły się również Sosnowiec oraz Radom.
Kandydaci mogli uzyskać od 1 do 9 lub od 1 do 10 punktów, w zależności od kategorii oraz liczebności grupy, dodatkowe punkty zostały przyznawane w sytuacji, gdy miasto wprowadziło jakieś szczególne udogodnienia dla kierowców.
Ilość pojazdów na ulicach wciąż rośnie, tak jak i wymagania kierujących dotyczące infrastruktury drogowej oraz usług z tym związanych. Dlatego też, aby wyłonić zwycięskie miasta przyznawaliśmy punkty w 6 kategoriach:
- Średnie prędkości - z jakim poruszają się kierowcy w obrębie granic administracyjnych miasta oraz w obrębie ścisłego centrum
- Bezpieczeństwo – ilość kolizji przypadająca na 1000 mieszkańców
- Parkowanie – ceny oraz organizacja płatnej strefy parkingowej
- Koszty średniego ubezpieczenia OC
- Ceny paliw
- Usługi związane z sezonową wymianą opon
Lublin okazał się miastem przyjaznym dla portfeli kierowców z uwagi na najniższe ceny paliw oraz ubezpieczeń. Dodatkowym atutem stolicy lubelszczyzny jest brak korków i stosunkowo szybkie poruszanie się po mieście, na co zdecydowanie mogą narzekać mieszkańcy Krakowa i Wrocławia. Strefa płatnego parkowania przewiduje dodatkowo specjalne abonamenty, zarówno ogólnodostępne, jak i dla osób zamieszkujących obszar strefy parkingowej. Dzięki nim postoje na terenie należącym do miasta są bardziej przyjazne.
W grupie mniejszych miejscowości na prowadzenie wysunęły się Kielce, miasto stosunkowo najbezpieczniejsze, bo właśnie tam na 1000 mieszkańców przypada najmniej kolizji drogowych. Wysokie miejsce w rankingu to również zasługa stosunkowo niskich kosztów ubezpieczeń OC, oraz tanich parkingów miejskich. Na samym dole rankingu wylądował Toruń, w którym kierowcy nie mają łatwego życia, głównie ze względu na średnie ceny oraz średnią ilość kolizji przypadająca na 1000 mieszkańców.
Miasta najlepsze i najgorsze w ogólnym rozrachunku nie zawsze wyróżniały się w danej kategorii i odwrotnie. Niektóre miasta, mimo że wylądowały gdzieś w środku w ogólnym zestawieniu, to zaskakiwały nas w niektórych kwestiach.
Warto tutaj zwrócić uwagę na Sosnowiec, jest to jedyne miasto z naszego zestawienia, które nie posiada zorganizowanej strefy płatnego parkowania, kierowcy mogą więc zatrzymywać się na terenie należącym do miasta za darmo 24 h przez 7 dni w tygodniu. W kwestii parkowania pozytywnie zaskoczył również Gdańsk, tutaj parking miejski na niektórych obszarach działa tylko przez 6 h w ciągu doby. Jeśli chodzi o prędkości, z jakimi można poruszać się w obrębie badanych miast, to powody do zadowolenia mają mieszkańcy Częstochowy, tam średnia prędkość wynosi aż 57 km/h.
Niemiłym akcentem tegorocznego rankingu są ceny paliw, niestety za każdy rodzaj zapłacimy więcej niż przed rokiem, co z pewnością nie cieszy kierowców, bez względu w jakim miejscu Polski tankują.
Zapoznaj się z pełną wersją rankingu na stronie: http://www.oponeo.pl/artykul/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom i sprawdź, jak wypadły pozostałe miasta w poszczególnych kategoriach.
Infografiki do publikacji podzielone na sekcje do pobrania w załącznikach.