Recykling i drugie życie opon
Większość z konsumentów uważa, że cykl życia opony kończy się wraz z jej zużyciem lub uszkodzeniem uniemożliwiającym dalsze użytkowanie. Wtedy pojawia się problem co z takim odpadem zrobić? Sprawa jest o tyle problematyczna, że opona do pełnego rozkładu potrzebuje ponad 100 lat i zawiera związki chemiczne, które w tym procesie mogą wnikać w strukturę gleby. Dodatkowym problemem są bardzo trudne do ugaszenia pożary składowisk opon, które mogą grozić katastrofą ekologiczną. Taki pożar miał miejsce w Kuwejcie w 2012 roku. Jakie jest zatem najlepsze rozwiązanie tego problemu? Odpowiedź brzmi - recykling.
2020-02-11, 09:27

Jak dużo produkujemy i ile zużywamy?

Liczba opon wprowadzanych na rynki całego świata z roku na rok wciąż rośnie. W Polsce w 2015 r. wynosiła ona 222 tysiące ton, natomiast w 2017 już 281 tysięcy ton. Są to zatem miliony opon, które po zakończeniu swojego drogowego żywota muszą zostać zutylizowane. Polskie przepisy nakazują by rocznie odzyskiwać zużytych opon minimalnie 75% tonażu ogumienia wprowadzonego na rynek w roku poprzednim, z czego co najmniej 15% musi zostać poddane recyklingowi materiałowemu.

Optymistyczna wiadomość brzmi - "robimy więcej niż ustawa przewiduje". W roku 2017 poziom odzysku sięgał aż 80,7% z czego recyklingowi materiałowemu poddano 35,4%. Niestety w skali europejskiej nadal jesteśmy daleko od liderów jakimi są kraje skandynawskie z Danią na czele, w której recyklingowi materiałowemu podlega 100% odzyskanych opon. Bliżej nam natomiast do Francji ze współczynnikiem 38%.

Oddam opony do recyklingu!

Moje opony już do niczego się nie nadają i co dalej? Opcje mamy w zasadzie dwie. Pierwsza to oddajemy je do prawidłowej utylizacji w warsztacie gdzie dokonujemy wymiany. Tutaj niestety bardzo często napotykamy na problem bo prawo nie reguluje kwestii opłat i wiele warsztatów może naliczyć nam dodatkową opłatę z tego tytułu. Oczywiście nie jest to reguła i wiele punktów oferuje taką usługę za darmo (Oponeo.pl oznaczyła takowe zielonym listkiem na swojej stronie warsztatów partnerskich). Druga możliwość to PSZOK (Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych) gdzie w większości przypadków osoby prywatne mogą oddać zużyte opony od samochodów osobowych w liczbie czterech na rok. Te dwa sposoby dają nam gwarancje, że opony zostaną poprawnie zutylizowane i nie trafią na nielegalne wysypisko lub co gorsza do lasu.

Zużyte opony - surowiec w służbie gospodarki

W naszym kraju spora część zużytego ogumienia trafia do tak zwanego odzysku energetycznego jako substytut węgla. Z punktu widzenia ekologicznego jest to na tyle korzystne, że spalane w specjalistycznej aparaturze opony mają taką samą wartość energetyczną jak węgiel ale generują w tym procesie znacznie mniej CO2. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne bowiem znacznie bardziej korzystne pod względem ekologicznym i ekonomicznym jest wykorzystanie uzyskanych surowców (stali, tekstyliów i kawałków gumy) do wytworzenia nowych produktów.

Pozyskane surowce wtórne można użyć w różnych branżach w tym: budowlanej, przemysłu gumowego, poligraficznej, kolejowej. Jednym z ciekawszych zastosowań jest przetworzenie kawałków gumy na granulat, który poddać można procesowi pirolizy ciągłej. W ten sposób otrzymamy karbonizat (sadza zanieczyszczona), który oczyszcza się dzięki zaawansowanym technologicznie procesom zamienia się w sadzę techniczną. Należy zaznaczyć, że przemysł oponiarski jest nabywcą aż 75% światowej produkcji sadzy, która wykorzystywana jest do produkcji nowych opon. Jest to na tyle istotne, że produkcja sadzy tradycyjnymi metodami wytwarza bardzo duże ilość CO2. Korzystając z materiałów z odzysku emisje szkodliwych gazów można by obniżyć nawet sześciokrotnie.

Jak widać recykling opon oraz korzystanie z materiałów wtórnych może przynieść wiele korzyści nie tylko ekologicznych ale również biznesowych. Całość opracowania autora znajduje się na stronie: https://www.oponeo.pl/artykul/recykling-opon

Opracowanie obejmuje:

- przepisy dotyczące recyklingu opon oraz zmian jakie powinny zostać wdrożone by zwiększyć ich efektywność,
- co się dzieje z oponami, które trafiają do utylizacji,
- informacje na temat stopnia recyklingu materiałowego w Polsce i za granicą,
- możliwości zagospodarowania zużytych opon jako wartościowego surowca wtórnego,
- przykładów produktów powstałych z materiałów uzyskanych w procesie recyklingu opon,

W załączniku znajdują się grafiki do pobrania oraz do publikacji.

KONTAKT / AUTOR
Michał Pawlak
Oponeo.pl
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.